tisdag 23 februari 2010

Två OS-mössor med olika blå färg. Vilken färg är snyggast tycker ni läsare?

OS-MÖSSAN GAV VIRKHYSTERI

Vad kommer det sig att en ren virkhysteri bröt ut när de svenska OS-deltagarna visade upp sina mössor?
Garn och virknålar har tagit slut i affärerna runt om i landet och i de båda garnaffärerna i centrala Mariestad strömmar kunderna till för att hänga med i trenden.
Jag för min del tror att det beror på snön. Vi är så insnöade att vi tittar mer på OS än om våren hade varit här. Och då kan vi specialstudera medaljörernas mössor, när de står där på prispallen och får glädjefnatt.
Även jag rusade åstad och köpt garn snabbt som ögat. Det gick att virka en mössa på ett par timmar och nu har jag redan två klara.
Den blåa färgen är ett särskilt kapitel. OS-deltagarnas mössor har inte den vanliga flaggblåa färgen, utan en mer ljusblå variant. Detta har lett till intressanta diskussioner i garnaffärerna.
Beskrivning finns på nätet, så det är bara att sätta igång. Eftersom virknålarna i den rätta storleken var slut, valde jag ett nummer större. Det gick också bra.
Och mössorna är varma och sköna. Men jag kommer att ge bort mina.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill ha den mörkblå mössan!
Hälsningar Bertil.

Inger Dernroth sa...

Ja, varför inte!
Om du menar allvar får du gärna nämna ett pris.
Inger

Anonym sa...

Njae, det var väl mest som en ploj från min sida. Mössorna ser mycket trevliga ut. De som kommer att bära dessa mössor, bland dina nära och kära, blir säkert lyckliga och stolta!
Bertil

Inger Dernroth sa...

Sure, jag plojade förstås jag med.
OS-mössan kommer förmodligen att bli populärare än Stenmarks-mössan som tydligen fått ett uppsving igen.

Gisan sa...

Ja den här mössan är verkligen bra för garnaffärer. Det är kul att handarbete över huvud taget börjar komma tillbaka. Det är en skön avkoppling samtidigt som kreativiteten får kila ur kroppen genom fingrarna. Jag har svårt att välja mellan de två mössorna. Det är inte riktigt mina färger.
Hälsningar Gisan
PS. Tack för en mycket inspirerande skrivarkurs. DS