söndag 30 september 2012

Ingers måndag - FÖRSTÅELIG STORM OM TVÅÅRING!

Försöker få hake på något maffigt ämne att ta upp, samtidigt som jag sneglar på teven som visar en dramaserie som jag inte har följt. Kommer inte på något särskilt. Veckan har gått i ett rasande tempo. Veckan innan som jag tillbringade (varför skriver folk jämt spenderade, jag blir galen) i Båstad gick i ett behagligt makligt tempo och vi hann med massor. Så är man hemma och allt rullar på intensivt. Torsdagen blev ett härligt avbrott, tack B! Press och teve har i veckan mest ägnat sig åt lilla tvååriga Haddile som Migrationsverket ville skicka till Frankrike, utan att veta var den biologiska mamman befinner sig. Hon har i sin tur burit sig underligt åt och lämnat kvar flickan som mycket liten i Sverige hos en man som inte tycks ha skött om henne särskilt väl. Rätt vad det var dök han, om det nu verkligen var han, upp i "Debatt" häromkvällen. Han blev inte särskilt ifrågasatt i programmet, heller. Fosterfamiljen vill adoptera flickan för att ge henne trygghet, men får inte. Kritiken har stormat efter debattprogrammet och det är fullständigt förståeligt. Den har mest gått ut på att så mycket känsliga detaljer i ärendet har lämnats ut. Fostermamman, -pappan och flickan har också deltagit i godmorgonprogammet i TV4. Jag har ju jobbat som journalist och kan förstå att de ville ha med dem, eftersom flickan var glödhett stoff. Ändå borde redaktionen ha tänkt till. Det blev ensidigt, eftersom den biologiska mamman inte fanns tillgänglig. Och jag anser faktiskt att fosterföräldrarna borde ha sagt nej till att medverka. Bokmässan i Göteborg i år fick klara sig utan vår närvaro. Nästa år kanske det blir aktuellt att åka igen. Noterar, att mässan faktiskt präglar kulturlivet i hela landet numera. Den har växt och blivit riktigt stor, även internationellt. Och det är kul. Utanför fönstret nu vid tiotiden på kvällen smattrar regnet, vad annars? Skön ny vecka på er!

Inga kommentarer: