söndag 7 oktober 2012

Ingers måndag - VATTENPOKER OCH TYCKONOMI

Tidningen Språk har blivit måste för mig, en favorit. Jag läser den från pärm till pärm och återvänder ofta för att kontrollera att jag inte missat något intressant. Där kan man få redan på varför vi går runt med våra sedlar, mynt samt kredit- och betalkort i en plånbok. Vad då plån? Och där kan man läsa om de allra fräschaste nya orden som spränger sig in i vårt omhuldade, ja åtminstone av mig, svenska språk. Har ni exempelvis hört talas om vattenpoker? Det hade inte jag. Men i senaste Språk berättas det om att vattenpoker går ut på att den som förlorar ett parti poker måste dricka ett glas vatten som straff. Tidningen berättar om ett tragiskt fall som nyligen inträffat i samband med vattenpoker. En ung kvinna ska ha dött när hon på kort tid drack sex liter vatten. När hon kom in till sjukhus gick hennes liv inte att rädda. Hon hade drabbats av vattenförgiftning som leder till att hjärnan svullnar. Det ges ju en hel del hurtiga råd om hur viktigt det är att dricka vatten. Det här visar att det verkligen finns gränser. Ett bra råd är att aldrig dricka mer än högst en liter vätska i timmen. Tyckonomi är ett roligt nyord, anser jag. När tyckonomin regerar i ett land, eller i ett äktenskap med för den delen, så är det överdrivna åsikter och lättköpta poänger som går före analyser, fakta och källkritik. Ordet helt som förstärkningsord retar upp många. Inte minst min tidigare journalistkollega Hans-Eric Åhman i Grebbestad. Han reagerade starkt när jag hade använt det i något sammanhang på facebook. Kanske det var uttrycket "helt gratis" som han ogillade. Och senast hade Språktidningen själva skrivit följande mening: "Samisk graffiti är helt fri från betong". Detta fick Hans-Eric att koka och fråga redaktionen om de var från vettet eller helt från vettet när de skrev så. Redaktionen svarade, att de förstod Hans-Erics irritation, men att språket inte är helt logiskt och att man ibland kan tillåta ett förstärkningsord för att markera att exempelvis fri verkligen är fritt. Språkdiskussioner är alltid intressanta, eftersom de aldrig upphör. Det jag retar mig på allra mest är särskrivning. Och jag har länge undrat om det finns något knep att komma tillrätta med det. Dagens skola verkar inte bry sig särskilt mycket. Argumentet brukar vara att det inte finns tid. Men se det där tror jag inte ett smack på...

Inga kommentarer: