söndag 2 december 2012

Ingers måndag - LUDDET SKA BORT! ANNARS!

Vad kommer det sig att folk blir så vanvettigt arga i tvättstugan, att de sätter upp ilskna lappar? Dessa arga lappar brukar aldrig vara undertecknade med namn. I stället står det oftast en signatur under. Precis som insändarna i lokaltidningarna. Jag har aldrig förstått varför folk inte står för sina åsikter. Typiskt svenskt, anser jag. Folk skäller hemma på kammaren och sen vågar de inte stå upp för sina åsikter offentligt. Nåväl, jag har funderat en del på det här och kommit fram till att de arga lapparna beror på flera saker. Utgångsläget i de flesta fall, tror jag, är att lappskrivarna är på dåligt humör överhuvud taget. De vill egentligen inte vara i tvättstugan, eftersom den är en sällsynt trist miljö. Och är man på dåligt humör, måste man avreagera sig på något. Och är det då lite ludd i torktumlaren och grus på golvet, så är saken given. Att städa efter andra är bara för mycket för en stressad och sur tvättare och så åker arga lappen upp. Jag vet inte om arga lappar i tvättstugan och på andra ställen är lika vanliga i andra länder som i Sverige, men jag tror det inte. Tvärtom tror jag att svenskar är typiska argalappskrivare. Som undertecknar med signaturen "Så gör grisar", efter en gruvlig avhyvling. "Den som inte tar bort luddet ska dö" skrev David Batra i sin bok häromåret. Och efter att en somalisk familj flyttat in i ett hyreshus fanns följande lapp i tvättstugan: "Här gör vi rent efter oss, såväl svarta som vita!" En av sönerna, Störst hette han i Ingers måndag i Mariestads-Tidningen, bodde i hyreshus i Helsingborg för några år sedan. En dag jobbade han över och missade att hämta de tvättade kläderna i torkrummet med en kvart. Den här arga lappen återfanns fäst på väggen inne i torkrummet: "Du som glömde att ta ner dina kläder här i torkrummet kan få tillbaka dem. Men då måste du hämta dem hos mig i trappuppgång B, fem trappor upp!" Sonen bodde i uppgång A på våning sju och det fanns hiss. Sonen har lika kort stubin som jag och blev i sin tur rosenrasande. Han ansåg att det var stöld och jag tror att han ringde till kvinnan som lommade ner till sonen med kläderna och bad om ursäkt. Minns inte riktigt upplösningen i detalj, men sonen finner sig definitivt inte i vad som helst. Hör ni, gå gärna in på argalappen.se och läs! Själv ska jag just titta på Solsidan. Vi höres!

6 kommentarer:

Sara Brännholm sa...

Åh underbart. När jag började blogga och kommentera på andras bloggar var det en av de första saker jag gjorde, använde mitt riktiga hela namn (ja okej bara tilltalsnamn av förnamnen, skulle ta upp väl mycket plats annars). För jag anser att om en inte kan stå för sina åsikter, då kan en lika gärna vara tyst!!!!!

Inger Dernroth sa...

Helt rätt! Men tyvärr tror jag att en majoritet av svenskarna inte håller med dig och mig. Jag har en stark känsla av att de vill gömma sig bakom ett annat namn, när de ska kritisera offentligt, i en tidning eller på annat sätt. Det skulle vara kul om det gjordes riktig statistik på det här.

Sara Brännholm sa...

Onekligen att det skulle vara intressant med den typen av statistik.
Dock hörde jag av en IT-expert på radio (kommer tyvärr inte ihåg vad hon hette)att en av de viktigaste byggstenarna i motningen av nättrollen i grind var just den positiva användningen av nätet, samt den icke-anonyma användningen. Undrar om det skullel påverka användningen av de riktiga namnen om det blev uppenbart att den demokratiska användningen av nätet faktiskt blir hotad av anonymiteten....tål att tänkas på ;)

Inger Dernroth sa...

Hmm,intressant. För ett par år sedan startade jag en debatt om osignerade insändare i den tidning, där jag tidigare jobbat som journalist.
Det gick inte att få till en saklig debatt om detta. De som bemötte mig skrev anonymt och verkade bara arga.

Sara Brännholm sa...

Jag förstår inte sådant tänkande. Men jag tror stenhårt på att de som vågar vara icke-anonyma, kan avhjälpa ganska mycket. Sedan är det bra att flera tidningar har infört en funktion som gör att det inte "går" att vra anonym. Jag uppmuntrar den typen av tänk.

Inger Dernroth sa...

Heder åt de tidningarna. Jag önskar att "mina" tidningar här i Skaraborg skulle våga göra detsamma. Men jag tror tyvärr inte att de vågar.