måndag 27 juli 2009

När Västtrafik drog in det populära 20-dagarskortet i Skaraborg i juni, lovade bolaget att de resenärer som hade resor kvar på kortet skulle gottgöras.

Eftersom jag själv hade utnyttjat 16 av de 20 resdagarna och kortet hade kostat drygt en tusenlapp tog jag det löftet ad notam. Gick in på Västtrafiks hemsida, där det fanns en blankett att printa ut. Där utlovades pengarna tillbaka för outnyttjade resdagar om man bara fyllde i sitt bankkontonummer på blanketten tillsammans med andra uppgfter.

Det gjorde jag och skickade glad i hågen in 20-kortet, kvittot från inköpet och den ifyllda blanketten till Västtrafik vid midsommartiden.

När jag den 27 juli fortfarande inte hört ett vitten om saken, än mindre fått några pengar tillbaka, ringde jag upp Västtrafik och talade med en dam på kundservice.

Hon ringde upp igen efter att ha kontrollerat saken som nu kom i ett annat läge.

Det framkom att Västtrafik anlitat ett annat bolag som skulle sköta 20-kortsadministrationen.

-- De har helt klart fått problem. De är överhopade av jobb och är enligt uppgift tre veckor försenade och har dessutom semester just nu, sa hon.

Helt galet och ett missförstånd

När jag frågade om jag kunde få pengarna insatta på bankkontot, sa hon att "detta var helt galet och ett missförstånd från bolagets sida". Det enda som skulle gälla var att man fick ett tillgodokvitto som man kunde resa på.

"Jaha, men nu stod det så här på nätet", kontrade jag och ville veta hur jag skulle få tillbaka pengarna för de outnyttjade resorna.

Och undrade också, om inte det anlitade företaget hade fått felaktiga direktiv som i sin tur lett till allt strul.

Detta visste inte servicedamen, men hon bad mig att avvakta ett tag till, så skulle jag säkert få mina pengar.

"Händer ingenting, så hör du av dig igen" uppmande hon. Och det tänker jag givetvis göra.

Nu undrar jag förstås hur många med mig som inte har fått rättelse i detta pinsamma 20-kortskaos.

"

Inga kommentarer: