måndag 27 juli 2009

Pinsamt storstrul med 20-kortet

När Västtrafik tog bort det populära 20-kortet i Skaraborg i juni, utlovade bolaget gottgörelse till resenärer som inte hunnit utnyttja alla resorna på kortet, innan det drogs in.
Jag själv hade använt 16 av de 20 resorna på kortet och skulle alltså få ersättning för fyra dagar. Det sa jag inte nej till, eftersom kortet för resor mellan Mariestad och Skövde kostade en dryg tusenlapp.
Så jag gick in på Västtrafiks hemsida och printade ut en blankett som fanns där. Där stod att man kunde få sina pengar insatta på sitt bankkonto, om man uppgav det på blanketten. Så det gjorde jag. Glad i hågen skickade jag runt midsommar in 20-kortet, kvittot från inköpet av kortet och den ifyllda blanketten.
Inga pengar en månad senare
Den 27 juli hade jag fortfarande inte sett röken av några pengar, varför jag ringde till kundservice på bolaget. Damen jag talade med lovade ringa upp efter att hon kontrollerat saken, vilket hon också gjorde direkt. Nu kom saken i ett annat läge.
Det visade sig att Västtrafik anlitat ett annat företag för att sköta 20-kortsadministrationen. Och det företaget var kraftigt försenat.
"De är minst tre veckor försenade och har dessutom semester just nu", sa Västtrafikdamen.
När jag berättade att jag väntade mig pengar insatta på mitt bankkonto sa hon så här:
"Det är helt galet och ett missförstånd av företaget. Det finns en del kunder som har autogiro, men i det här fallet ska ersättningen bestå av ett tillgodokvitto, som man kan resa på" sa hon.
Jag kontrade med vad som faktiskt stått på hemsidan och damen beklagade.
När jag frågade hur min ersättning skulle betalas ut, visste hon inte säkert. Hon rekommenderade mig att avvakta ett tag till, så skulle jag säkert få mina pengar.
"Händer ingenting, så får du höra av dig igen", sa hon. Och det tänker jag givetvis göra.
Undrar nu bara hur många med mig som fortfarande väntar på sin ersättning i detta pinsamma storstrul med 20-kortet.

Inga kommentarer: