onsdag 13 juli 2011

Den kaxiga Fossum-kvinnan!

I början av juni kraschade min dator och sen dess har jag varit borta från bloggen. Det har smärtat, men nu är jag tillbaka. Det första jag gör efter återkomsten är att lägga ut bilden på Fossumkvinnan. Det är en hällristning som ligger mitt hjärta nära, eftersom kvinnor knappast förekommer alls på de unika hällarna i Tanumshede. Fossumkvinnan med sin härliga hästsvans känns så kaxig, inte minst eftersom hon är så udda.
På hällen intill Vitlyckemuseet förekommer massor av män, båtar, hästar och annat. Och en liten pyttekvinna nånstans i mängden. Alltihop är fantastiskt. Men när jag besökte Tanumshede med tre kompisar i början av juni ville vi absolut åka och se Fossumkvinnan. Vi blev inte besvikna när vi upptäckte henne på en häll några kilometer bort. Man undrar vad hon har uträttat som gett henne ynnesten att förekomma som ensam kvinna bland alla dessa män med sina överdrivna attribut.

Inga kommentarer: