söndag 11 december 2011

Ingers måndag - KNUGLIGA ARMBÅGAR PÅ NOBLA BORD

Armbågar på bordet? Är det verkligen comme il faut på festernas fest, den nyss avhållna Nobelfesten i Stockholms stadshus?
Jag måste ha tappat alla hakorna, utan att jag märkte det, när etikettsoraklet Magdalena Ribbing svarade på armbågsfrågan i teve.
Nobelfesten sändes ju oavbrutet en hel lördagskväll, närmare sex timmar var det väl.
Där utsågs festens tre smaschigaste klänningar och där pekades det ut kändisar till förbannelse, i blåsor och pingvindräkter. Det var knugen i närbild, när han tuggade i sig alla rätterna. Och så var det den ständigt närvarande fru Ribbing som man alltid kallar in när vett och etikett ska ältas.
Hon hade svarat på ett och annat, medan jag slötittade, när jag plötsligt lade märke till att jag spetsade öronen.
-- Är det tillåtet, att placera armbågarna på bordet, när man som nu har suttit och ätit i två och en halv timme, frågade reportern.
Fru Ribbing log hult som hon brukar och svarade att det kunde man visst göra, bara man höll armbågarna längs kroppen och ryggen rak.
Utan att tänka mig för prövade jag ställningen med armbågarna på soffbordet. Fann det inte särskilt bekvämt. Men jag begrep, att det ser bonnigt ut med armbågar långt isär och överkroppen lutad framåt.
Samtidigt som jag glodde på teven lade jag in armbågshändelsen på facebook och fick roliga kommentarer.
Tony skrev att prinsessan Christina släppt loss armbågarna och tätt därefter meddelade Christer att prins Carl Philip, den odågan, gjort detsamma. En knuglig demonstration, eller vad?
Jag dånade nästan och konstaterade på fejan, inte konterfejan, att världen måste vara ur led, när armbågar tillåts vila på de nobla borden.
Vad händer härnäst? Ska det bli comme il faut att gäspa, sova, rapa och till och med fisa, när man är på dunderfest?

1 kommentar:

Inger Dernroth sa...

Här vill jag gärna hänvisa till facebook, där det lämnades en hel del roliga kommentarer till denna "måndag".