söndag 18 december 2011

Ingers måndag: NEEEJ TILL BRUNA BÖNOR, LUTFISK OCH STOPPAD KORV

Korvstoppning, nej inte nu längre. Det slutade jag med för många år sedan.
Pepparkakor, jaaa. Jag har använt ett recept från ett oerhört tummat nummer av Allt om Mat sedan 1975!!! Degen innehåller vispgrädde och cedroolja. I stället för den oljan droppar jag numera i “naturlig citronarom” från en liten flaska från Ica, eftersom cedroolja är svår att få tag i.
I den 36-åriga mattidningen finns också recept på vaniljkrokar som de vuxna barnen, särskilt Minst, anser är ett måste varje jul. Och de är roliga att baka, jag lovar. Innehåller bara fyra ingredienser.
I samma tidning finns doppabrödet och vörtbrödet som också blivit ett stående inslag i familjens jular. Snart faller tidningssidorna sönder. Jag måste kopiera dem, men blir ju aldrig färdig till det. Baktraditionerna står och faller med dessa fyra recept. Olyckan vore fullständigt om de bara försvann.
Annars har vi inte så många måsten under julen. Bruna bönor på julbordet, nehej. Sillsallad? Njaej, tror inte det. Möjligen rödbetssallad.
Lutfisk med vit sås med mycket peppar älskar jag. Men jag är fullständigt ensam om det hemma, så därför skippar vi det.
Dopp i grytan? Javisst, men bara så länge skinkspadet räcker. Numera köper jag färdigkokt skinka som griljeras. Och då blir det bara spad till en eller möjligen två måltider i vår stora familj.
Det som doppas i spadet är det ovan nämnda doppabrödet, brödkakor som innehåller rågsikt och lite vetemjöl och lite salt som enda krydda.
Vörtbrödet har degspad av julmust och porter och massor med olika julkryddor ingår. Och är jättemumsigt med bara smör på.
Hur är det med risgrynsgröten då, med mandel i? Jo, ibland äter vi det, men långt ifrån varje jul.
Däremot säger vi alltid ja till sill i långa banor, Jansson förstås och så mycket gravad lax med goda såser.
Och nej, nej, nej till bruna bönor. Jag har aldrig förstått vad de har på julbordet att göra.
En stor härlig sallad med mängder av färska grönsaker är självskriven. I år ska valnötter och fetaost ingå.
Och så får julen komma farande. Det ska bli skönt att sätta ner rumpan ett slag efter alla bestyr. Stress, näää inte så farligt, alls.

2 kommentarer:

Anonym sa...

God Jul, ser det ut att bli för dig och din familj. Glöm inte livet efter Jul. Ta vara på det! Kram Birthe

Inger Dernroth sa...

Tack, kära du! Och ursäkta att jag inte svarat dig förrän nu, alldeles åt hellpytta för sent, men ändå.