måndag 5 december 2011

Ingers måndag: SPÄNNING FÖR 50 SPÄNN I MINUTEN


Köpte en sån där dubbeltriss à 50 kronor. Med två gröna julkulor på.
Tycker egentligen att lotten är ohemult dyr. Men dels har jag inte köpt trisslotter på år och dag. Dels kändes designen lockande. Och så är det ju snart jul och lite extra kulor till julklappar är aldrig fel.
Och så var det väl utsikten att få ett litet uns av spänning.
Det får man ju inte mycket av, håhåjaja. Nåväl, det blev max en minuts skrapande upphetsning. En minut som kostade 50 spänn jämnt, krasst räknat.
De få gånger jag ska skrapa triss, uppsöker jag en av husets få lugna vrår och klämmer åstad med bordskniven. Ni skraplottsveteraner vet exakt vad jag talar om.
Tvåhundra kronor står det på den första klicken. Inte vad jag hoppats på, eftersom det går att vinna en miljon. Jag fortsätter och på nästa klick står det 10 000 kr.
Hjärtat börjar bulta lite grand, när jag genast skrapar vidare. Men modet sjunker genast, när jag därefter skrapar fram fjuttsumman 25 kr.
På de båda gröna julkulorna finns det tolv siffror på varje. Och chanserna är större här än på vanliga trisslotter. Får man inte triss på någon av kulorna kan man kombinera och räkna ihop tre belopp från båda. Om man nu har det, ja.
En stråle av hopp tänds när jag på nytt skrapar fram 10.000. Nu har jag två långschalar och man ska ha tre. Jag skrapar på och en mille dyker upp, men bara en.
Snart återstår bara två siffror av totalt 24, och det kan bli 10.000, 200, 25 eller ingenting. Tar en liten minipaus före den sista kraftansträngningen.
Och så på´t igen. Och 75 kr och 100.000 dyker upp under kniven. Förtrollningen är puts väck. Icke ett nickel tillbaka.
Jag spanar runt på lotten och hoppas hitta en extrachans att skrapa på. Förr om åren har man kunnat skrapa fram tre tomtar för att vinna nån hundring och tre julgranskulor för en ny trisslott. Men nix, här finns inget sånt.
Då faller blicken på ett par fält längst ner. Får ej skrapas, står det. Under vinstutbetalarens långsmala skrapklick står det NOS och under lotteriets 482. Intressant, eller hur?
Senare på dagen förstärks min tillfälliga? otur i spel och dobbel med att jag får tre rätt på lotto. Noll kronor där också. Och jag beslutar mig för att aldrig köpa några trisslotter mer.

Inga kommentarer: