torsdag 1 april 2010

Glad påsk och gardenia på er!

Min favoritblomma assoluta heter gardenia. Den är svår att odla inomhus, eftersom den skyr kalk och värmeelement. Jag vet för jag har prövat upprepade gånger, både när vi bodde i Skåne och nu här i Skaraborg.
Äntligen har jag fått denna otroliga krukväxt att blomma om upprepade gånger. Jag är förstås både stolt och glad och vill gärna förmedla glädjen till er som läser min blogg. Tyvärr kan jag inte föra över den typiska doften till er. Ni får försöka föreställa er den. Somliga gillar den inte, men jag är såld och går och sniffar på blommorna närhelst jag passerar.
Ett skäl till att gardenian plötsligt överlever hos mig är att jag droppar i lite ph-balans varje gång jag vattnar. Det medlet finns att köpa hos ett av våra större växtvaruhus, om ni undrar. Ingen reklam här inte, men om ni mejlar kan jag berätta.
Så håll till godo med min vackra gardenia som just nu har många knoppar och faktiskt hunnit få tre utslagna blommor. Fräschören håller inte så länge, så man får njuta snabbt.
Och Glad Påsk på er!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Denna vackra blomma skulle säkert platsa i Victorias brudbukett!

Glad Påsk!

Bertil

Inger Dernroth sa...

Det var en riktigt skön kommentar som gör mig glad.
Härlig påsk på dig själv.

Inger Dernroth sa...

Kom på en sak efter att jag skickat mitt svar.
Kommer du ihåg att C-Carlsson sa det här om unser?