onsdag 31 mars 2010

Es ist "unser" in der Luft

"Es ist unser in der Luft" skrev en glad tyskstuderande realklassist en gång i tiden. Min lärare i tyska i den sen länge nerlagda realskolan i Karlsborg, Eric Carlsson, eller "C-Carlsson" berättade detta. (Det fanns en K-Karlsson också, Gösta Karlsson, min anmärkning).

Det gjorde han inför ett prov som vi skulle ha i tyska, ett alldeles särskilt prov. Eller det kanske var efter provet han sa det. Vi fick nämligen ha tillgång till lexikon. Det försöket var såvitt jag kommer ihåg det enda vi fick vara med om. Vid nästa prov fick vi lita enbart till våra hjärnor.

Därefter har jag hört historien om sammanblandningen mellan det possessiva pronomenet "unser" och substantivet "Frühling" från många håll. Så jag lutar åt att det handlar om en vandringsskröna. Men den är rolig ändå.

Språk och uttryckssätt intresserar folk i allmänhet mer än mycket annat. Det syns på alla kommentarer i språkspalter och överallt, där språkfrågor ventileras.

En fråga som jag kommiti kontakt med på sistone är huruvida Birger jarl skrivs med gement eller versalt J. Det är bara en ytterst liten fråga om stavning, men ändock en som kan leda till en längre diskussion beroende på vilka personer som är inblandade.

Så jag sände frågan vidare till Språkrådet, som ju bör veta, och fick ett prompt svar. Rådet rekommenderar gement j i jarl, eftersom det handlar om en titel.

Så nu hoppas vi att de historieböcker och andra med seriösa syften ändrar stort J till litet.

Jag är för övrigt en stark anhängare av små bokstäver i allmänhet. Stora bokstäver leder bara till att läsningen stannar upp. Så få versaler som möjligt borde det alltså vara om jag fick råda.

Därför blev jag, och många med mig tror jag mig veta, överraskade över rekommendationen att använda versaler när vi benämner de politiska partierna.

Jag förstår inte vitsen med att börja skriva Moderaterna och Socialdemokraterna i stället för moderaterna och socialdemokraterna. Och förkortningarna borde vara (m) och (s) i stället för M och S, hävdar jag. Om motståndet mot partiversalerna blir starkt, kanske Språkrådet backar och ändrar tillbaka. Låt oss hoppas på det. Eller vad tycker ni?

1 kommentar:

Unknown sa...

Mycket sympatisk blogg. Tack!

Fast personligen håller jag nog inte med dig vad gäller Partinamnen och gemenerna. Ett partinamn är ju i alla fall ett namn, och således är det väl inte helt orimligt att det skrivs ut med versal i början? Däremot tycker jag - och inser att jag med detta kanske inte är helt konsekvent - att förkortningarna inom parentes med gemener ser bättre ut.

Men språk är kul!
//Ulven