måndag 21 mars 2011

Biljett med kod löser väntrumsproblem i Mariestad?

Väntsalen i stationshuset i Mariestad har i många år varit ett stort problem.
Skälet är att salen blivit en värmestuga för folk med missbruks- och andra problem.
De skräpar ner och kissar. Det har i sin tur lett till att tågpersonalen vägrar vistas i den snuskiga salen.
Och de anställda på Pressbyrån har tvingats stänga glasdörren från väntsalen in i kiosken, på grund av ständiga störningar från det störiga klientelet.
Satsningar på fler polisbesök och mer bevakning har inte gett några förbättringar. Och politikerna har mig veterligt inte engagerat sig.
Men hallå, det måste finnas åtgärder som fungerar.
Kan man inte införa något slags kodsystem, där den som köper tågbiljett på Pressbyrån får en kod som gör att han eller hon kan logga in sig via ett kodlås i en uppfräschad väntsal. Där de i lugn och ro kan vänta på sitt tåg eller sin buss.
Det borde finnas ett sådant, inte alltför dyrt system, att införa.
Och tågpersonalen har förstås, i sådana fall, egna koder.
Vidare ska vi, enligt mitt förmenande, vara rädda om Pressbyrån i Mariestad.
Där finns en otroligt trevlig och hjälpsam personal och kiosken har ett bra sortiment, inte minst utbudet av tidningar är riktigt bra.

1 kommentar:

Inger Dernroth sa...

Här har Charlotte Nordström, Moderat kommunalråd i Skara, meddelat på min facebooksida att hon stöder förslaget.
Jens Söder, S, i Mariestad har inte besvarat min fråga om vad som görs åt stationsproblemet.
Själv är jag förstås inte ute efter folk som har det svårt. De måste bara få någonstans att ta vägen. Och det är INTE järnvägsstationen.