torsdag 10 mars 2011

Juholt och jag har lika många lik i garderoben

Socialdemokraternas sannolikt nya partiordförande heter Håkan Juholt. Det fick vi reda på i dag.
Vid presskonferensen fick han frågor om varför han hade mustasch. Och det hade tydligen något med Loket Olsson att göra.
Och sen fick han givetvis frågor om lik i garderoben. Hans svar var intressant, eftersom det visade sig att han hade lika många lik som jag.
Juholt hade nämligen kört för fort tre gånger om.
Alla tre gångerna handlade det om att hinna till partiuppdrag, försäkrade han.
Jag har också kört för fort tre gånger, erkänner jag villigt. Vid två av tillfällena var det under jobbet. Jag var stressad och hade viktiga presskonferenstider att passa. Det blev rätt dryga böter som jag fick betala själv. Min arbetsgivare var snål och vägrade betala sånt, även om det handlade om tjänsteutövning.
Den tredje gången jag körde för fort var i Skåne, där vi bodde några år. Då körde jag 66 kim på en 50-sträcka, vill jag minnas, och barnen var med i bilen.
En rar och lite flegmatisk polisman klev in i bilen och skrev sina papper och frågade barnen om de var ute och åkte för fort med mamma.
Barnen svarade förstås ja. Och var väldigt roade av incidenten och pratade om den länge.
Den dagen åkte massor av trafikanter fast i Skåne, eftersom razzian var en "present" till den avgående länspolismästaren som jag glömt namnet på.
Nåvål, apropå Håkan Juholt frågade ingen av journalisterna om han hade betalat böterna själv, eller om partiet hade stått för dem. Och ingen frågade heller om han någon gång hade kört så fort så att körkortet blev indraget.
Men läser han det här får han hemskt gärna svara på det också.

1 kommentar:

Inger Dernroth sa...

Nu i efterhand har det visat sig, att Juholt hade betydligt fler lik i garderoben än vad jag någonsin kunde "ståta" med.
Så kan det gå när inte haspen är på.