måndag 3 maj 2010

Äntligen fri från Pocketklubben!

Plötsligt damp det ner en gratis pocketbok, efter att jag svarat på en enkät. Det var väl trevligt, men vad jag inte kände till var att jag på kuppen också blivit tvångsansluten till Pocketklubben på ett halvår.
Den klubben skickar alltså två böcker i månaden à 99 kronor styck plus frakt. Man kan säga nej, men då måste man göra det före ett visst datum. Och det finns ingen plats på hemsidan, där man enkelt kan avbeställa. Det har exempelvis Bonniers Bokklubb.
Det finns heller ingen information om hur man avbeställer på hemsidan. Därför har jag skickat mejl till deras kundtjänst som i regel inte har besvarats. I stället har det kommit bokpaket som jag givetvis blivit rasande över.
Under våren har jag haft en dispyt med klubben som kräver att man skickar ett vykort för att uppsägningen av medlemskapet som jag aldrig har önskat, ska sluta gälla. Responsen från klubben har varit obefintlig. Den kräver att medlemskapet gäller ett halvår, varken mer eller mindre.
På nätet finns det mycket klagomål på klubben. Jag skickade ett vykort med uppsägning men fick ingen respons på det heller.
Då fick jag nog och skrev ett blogginlägg. Och då blev det plötsligt fart. Så här skriver klubben genom en av sina medarbetare:

Plötsligt svarar klubben:

"Hej Inger,
jag har läst det du skriver på din blogg. Det var ingen rolig läsning och framförallt inte kul att läsa att vi inte har lyckats vara tydliga i vår information till dig. Det enda jag inte
fullt ut förstår är om du fyllt i anmälningsformuläret eller om det gått till
på något annat sätt? Har det gått till på något annat sätt är det en fråga
jag vill och behöver gräva vidare i. Vi arrangerar inte själva några
tävlingar/enkäter och vi undviker i så hög utsträckning vi kan att delta i sådana. Minns
du var du hittade denna enkät?

Vår ambition är som sagt att man skall vara medveten om vad man ger sig
In i - därför är vi så tydliga vi kan där vi styr över innehållet - d v s
På vår anmälningssida där villkoren tydligt framgår. Om något gått fel så
Står vi absolut för det vi sagt och det är därför jag försöker klura ut om
Något gått fel i detta fall.


Med Vänlig Hälsning

Fia Greijmar
Pocketklubben"

Jajamän, något har gått riktigt fel. Men nu har jag äntligen sluppit ifrån medlemskapet också.
Samma dag som ovanstående svar kom från klubben, samma dag kom också följande svar på mitt arga mejl.

"Hej!
Din prenumeration är avslutad och inga fler böcker kommer att skickas till dig.

Mvh Madeleine"

Mitt mejl såg ut så här:

Från: Inger Dernroth [mailto:inger@dernroth.net]Skickat: lö 2010-05-01 23:07Till: Pocketklubben KundtjänstÄmne: Nej till månadsbok
Jag vill inte ha några fler månadsböcker. Och jag har skickat ett vykort till er med en uppsägning av min prenumeration som jag aldrig har önskat. Skickar ni böcker till mig kommer jag att skicka tillbaka dem i retur genast.
Inger Dernroth

Nu hoppas jag att jag helt är kvitt klubben.

7 kommentarer:

Anonym sa...

idiotbokklubb mer jobb än nöje

Inger Dernroth sa...

Visst!
Jag har hjälpt flera som drabbats av Pocketklubbens oseriösa sätt att snärja medlemmar och hålla kvar dem mot deras vilja.

Anonym sa...

Nu blir jag lite orolig. Fick ett telefonsamtal i dag som lät som om det var en marknadsundersökning. De ville bara ha svar på 2 snabba frågor om mina läsvanor. Som tack för mina svar skulle de skicka en bok med Anne Holt. Det verkade ju generöst och killen lovade att jag inte binder upp mig på något. Fick för mig nu på kvällen att goggla pocketklubben och hamna i din blogg. Hoppas inte jag får problem nu, vill inte ha någon prenumeration. Gäller distansavtalslagen i detta fall??

Inger Dernroth sa...

Hej, anonym!
Ta först reda på om det var Pocketklubben du pratade med.
Såvitt jag förstår gäller inte distansavtalslagen om det gäller hemförsäljning under 300 kronor.
Kolla bifogade papper när du får boken av Anne Holt. Om det är Pocketklubben så får du bråka ordentligt för att slippa en sexmånadersprenumeration.
Jag ska kontakta Konsumentverket om dem.
Lycka till. Hälsningar Inger

Anonym sa...

Hej!

Hittade lite info..
VD för Pocketklubben: Richard Wallin, tel:0733-775155
Företagets adress: Tulegatan 15

Anonym sa...

Hej!
Här kommer lite mer intressant info
om Pocketklubben: Googla på Lars Lovius, hrmmm - intressant läsning

Katarina Cinnamon sa...

Hej!
Jag fick mail igår om att jag är välkommen som ny medlem hos dem och att snart kommer jag att få boken. Jag har inte ens varit in på deras hemsida och gått med.
Vad sysslar de med egentligen?