söndag 23 maj 2010

Nu är det nog med fjäskiga intervjuer!

Dagarna räknas för fullt till bröllopet med "stort B" den 19 juni. Jag verkar vara en av få som inte gör det.
Alla tidningar med självaktning gör intervjuer med paret Victoria-Daniel. Men någon riktig intervju har jag ännu inte sett. Det duttas, fjäskas och skrapas med fötterna. Teve-kanalerna slår rekord i svassighet.
Paret behandlas inte som de vanliga människor de faktiskt är, utan som nån sorts fenomen som svävar någonstans ovanför oss andra och tydligen ska slippa befatta sig med vanliga problem.
Ingen frågar dem om apanagets storlek, det vill säga den lön de får för att representera sig själva. Och oss. Och om de tycker att de gör rätt för sig.
Daniel blir i samband med bröllopet en ytterligare person som vi skattebetalare ska dra försorg om. Vad han kostar per år och vad hela det övriga kungahuset inklusive hovet kostar talas det alltför tyst om.
Jag läser de så kallade intervjuerna i förhoppning om en enda liten kritisk fråga, men icke.
Paret talar om framtida barn, men inte vad som händer om de faktiskt inte kan få några.
Vad händer om de blir barnlösa? Adoptering lär såvitt jag förstår inte vara aktuellt i deras fall, eller? Ska Carl-Philip träda till? Då blir kungen glad, för ni bör komma ihåg att han ursprungligen ansåg, att prinsen skulle vara tronföljare, inte Victoria. Där bestämde riksdagen, som tur var.
Det frågas lite grand om Daniels genomgångna njurtransplantation, men inga följdfrågor ställs.
Daniels främsta uppgift efter bröllopet är ju ändå, om jag fattat det rätt, att befrukta sin hustru och förse kungahuset med arvingar för att monarkin ska kunna fortleva. Denna kvarleva från anno dazumal som länge överlevt sig själv. Kungar, prinsar och prinsessor hör hemma i sagornas värld, men svenskarna i gemen verkar inte fatta detta.
De sveper in "sina kungliga" i nån sorts beundrande lyckoskimmer och menar att "presidenter säkerligen är lika kostsamma som kungar". Korkade uttalanden som får mig att koka av ilska.
Visst, men presidenter är demokratiskt valda. De ärver inte sina ämbeten.
Det nya prinsparet ska visst besöka sitt hertigdöme Västergötland inom kort. Det blir säkert kul för de västgötar som kommer att skrapa med fötterna och stå längs den röda mattan och gapa.
Jag kommer att hålla mig så långt från evenemanget som möjligt.

Inga kommentarer: