tisdag 18 maj 2010

Längtan till landet tog över





Jag växte upp i Karlsborgs kommun och bodde där i 20 år. Föddes förresten på Garnisonssjukhusets BB. Bara en sån sak.

När jag klarat av realskolan i Karlsborg och det treåriga handelsgymnasiet i Skövde stod jag inte ut med Skaraborg längre utan stack. Först till Göteborg och därefter till Karlskrona, varefter det blev en sejour i Skåne.

Att återvända till landsbygden kändes inte lockande på den tiden. Men hur det var flyttade den växande familjen så småningom till Mariestad.

Och så blev det sommarstuga vid Viken och så var jag tillbaka på landet igen. Och nu känns det underbart, åtminstone under våren och sommaren.

Kanalhotellet ligger kvar vid kanalen som i gamla tider.

Och vår stuga är mitt andningshål i tillvaron, belägen vid Solbacken med fin utsikt över Viken som den är.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Även jag är född på Garnisonssjukhuset, som numera är kulturminnesmärkt!
Bertil

Inger Dernroth sa...

Vi som föddes där borde starta en klubb. "Garnisonsbebbisarna" kanske. Min käre bror, numera 60 bast, är också född där och många många fler skönisar. Eller vad tycker du, Bertil?

Anonym sa...

Jo, det skulle med all säkerhet bli en skön klubb med alla dessa bebbisar! Synd bara att det blir inga yngre medlemmar!
De gånger jag kommer till KBG besöker jag alltid Vanäs udde, promenerar genom sjukhusparken, rundar udden, fyren och Kungsvillan.
Får en nostalgitripp och en längtan tillbaka i tiden.
Bertil