måndag 24 maj 2010

Falska och lömska läkare i Skaraborg

Hur kommer det sig att det är så lätt att fuska, luras och ta sig fram i läkaryrket?

Det senaste fallet är en läkare som gjort bort sig som kirurg och blivit anmäld och även fälld massor av gånger i Norge.

Det hindrade inte läkaren att bege sig till Sverige, ta jobb på bemanningsföretag och därefter få fast jobb som ortoped i Gävleborgs läns landsting. Ingen i Sverige kollade upp läkarens tidigare "meriter", utan det var bara fritt fram.

Nu osar det katt i Gävleborg, dit det dåliga ryktet nått fram och hon blivit anmäld till ansvarsnämnden, men tydligen inte fälld ännu, såvitt jag förstår.

När jag jobbade på SLA avslöjade jag för några år sedan en falsk svensk läkare som gått omvägen via Maldiverna, där han påstod sig ha utbildat sig till läkare. Därefter grundlurade han både danska och svenska Socialstyrelserna och skaffade sig en legitimation som såg riktig ut, men var hur falsk som helst.

Med den i nypan skaffade han sig jobb på kvinnokliniken på Kärnsjukhuset, där den alerta personalen turligt nog snabbt anade oråd. Ledningen sparkade och polisanmälde honom.

Det senare visste han själv inte om, utan jag tog honom bildligt talat på sängen när jag ringde upp och överraskade honom.

Att han hade sparkats visste han förstås, eftersom han inte jobbade kvar, men till mig sade han att han slutat efter en dispyt om en viss behandlingsmetod.

Sen kom det fram att mannens flickvän, som hade exakt samma bakgrund med Maldiverna, Danmark och Sverige, också sökt jobb i Skaraborg. I det fallet hade observant personal anat oråd och avstyrt det hela. Men kvinnan var, kom det då fram, polisanmäld för att hon falskeligen uppgett att hon hade läkarlegitimation.

På Socialstyrelsen i Stockholm uppgav en chef till mig, att legitimationshandlingarna såg helt korrekta ut, varför man inte hade reagerat. Och ledningen i Skövde fann ingen anledning att kolla upp den falske gynekologen ytterligare.

Mannen dömdes, såvitt jag kommer ihåg, till rejäla böter, och bodde, när jag senast kollade upp honom, i en bostadsrätt i Stockholms innerstad.

Man kan fundera över om det är lättare att lura skaraborgare än andra invånare i landet? Och om läkarbristen här får cheferna att oftare strunta i den viktiga kontrollen av dem som söker läkartjänster?

Inga kommentarer: