måndag 21 juni 2010

Hägglund snackar inte väder

Midsommarvädret är det mesta samtalsämnet nu när Victoria&Daniel befriande nog har gått upp i rök.
Jag tycker att vädersnacket på teve förekommer för ofta och brukar inte orka titta.
I SVT var dock den i mitt tycke tråkigaste meteorologen, som heter Per Stenborg, för en gångs skull lite rolig häromdagen.
När han skulle visa kartan över det osäkra midsommarvädret sa han så här:
-- Nu ska ni inte bara titta på kartan, utan lyssna på vad jag säger också!
Jag studsade till och lyssnade faktiskt för en gångs skull. Men nu har jag redan glömt vad han sa. Eller förträngt, för det verkade inte sååå himla bra, fast osäkert. Och nu lämnar vi vädret för nåt ännu tjatigare: Politiker.

SNUSTORRT FÖRUTOM HÄGGLUND
Politiker är, tycker jag, ett folkslag som är konstant snustorrt. Utom Göran Hägglund, KD. Han är riktigt rolig.
När jag intervjuade honom och frågade vad han tänkte göra åt sjukvårdspolitiker som inte uppfyller sina löften så sa han:
-- Hänga dem upp och ned i en skampåle!
När Göran Persson inte hörde vad Hägglund sa i partiledardebatten före valet 2006 tyckte Hägglund att "Göran Persson var ett fall för en öronläkare".
Och Hägglund och hans fru var förstås gäster vid det kungliga bröllopet nyligen.
Hans hustru hade en riktigt smashig grå klänning på sig. Och reportern frågade henne hur länge hon hade funderat, innan hon köpte den.
-- Tio minuter fick räcka. Göran var ju med, sa hon. Och tillade, att det säkert hade tagit veckor om hon själv skulle ha avgjort.
När sen Göran Hägglund skulle svara på om han gillade att vänta när hustrun köpte kläder, sa han så här:
-- Om jag skulle rangordna mina fritidsintressen, så ligger inte att vänta utanför provhytter så väl till. RANGORDNA FRITIDSINTRESSEN! Jag fick en skrattattack. Det kändes fint just den dagen, då alla kanaler idkade djupdykning i det pågående bröllopet och det inte erbjöds just något att skratta åt.
V75-travet hade fått maka på sig rejält. Loppen kördes tydligen på kvällen och några tevebilder var inte att tänka på. Det fick tydligen räcka med de kusar som drog Victoria&Daniel i vagn runt Stockholm.
Nu kanske någon till äventyrs tror att jag, av alla människor, är kristdemokrat. Det är jag INTE. Jag är faktiskt fullständigt partilös.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Inger!
Väder är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Jag gillar när det blir dramatik i vädret! Vill minnas att även Anita Ekberg uttryckte det på så vis när det begav sig!? Meteorologerna är nog ett släkte för sig, men jag gillar dem!
Angående politiken så är jag den som sällan eller aldrig blir uppretad. Men idag i riksdagens slutliga debatt lyckades Anders Borg!
Att V75 fick flytta på sig i Boden uppfattar som ett positivt mottagande. Det blir nog ett midnattslopp i fortsättningen!
Bertil