onsdag 13 oktober 2010

Vem behöver mest motion, Felix eller jag?


Hur mycket motion behöver en medelstor hund egentligen? Jag vet inte, men för säkerhets skull har welshen Felix och jag varit ute tre timmar per dag de senaste dagarna, en timme gånger tre per dag.
George (maken) är den som vanligen går ut med honom, även om jag rycker in ibland. Men när han fick ligga på sjukhus några dagar blev jag och Felix ensamma hemma. Och då fanns inget val för en latmask som jag. Nåja, det där var en liten överdrift.
Jag läste nånstans att människor (vi alltså) borde gå raska promenader minst en timme i veckan, så det här bör ha gjort nytta lite varstans.
Tycker att det där borde gå efter storleken, ju större man är, desto mer motion behöver man.
För några år sedan gick alla omkring med stegräknare fastsatt i midjan. Man skulle avverka minst 10.000 steg per dag för att hålla sig frisk, hette det. Är dessa räknare utslitna, undrar jag, för ingen talar om dem i dag.
Nu vill det till att jag stegar på även i fortsättningen, för i dag kommer George hem igen, saknad av oss båda. Och då tar han säkert över det mesta av hundgörat med promenaderna igen.
För motion är en typisk färskvara. Effekterna sitter inte i särskilt länge.

Inga kommentarer: