måndag 16 maj 2011

Var fanns valsedlarna?

Jag röstade förstås i regionvalet på söndagen. Skäms på er alla ni som inte gjorde det!
Nåväl, maken och jag turades om att passa hunden Felix utanför vallokalen i Madlyckan och gick in var sin gång.
När jag kom in i lokalen var det ekande tomt på folk, förutom de tre valförrättarna. Det var också tomt på valsedlar, skulle det visa sig.
Jag kastade en blick på facken för att samla på mig en bunt valsedlar som jag brukar. Tar aldrig med mig några hemifrån.
Upptäckte genast att det var märkvärdigt tomt i facken, där valsedlarna för personval skulle finnas och sa till den valförrättare som stod närmast.
Moderaterna hade inte en enda valsedel i sitt fack, det syntes mest eftersom det partiet ska ha sina längst upp till vänster. Ja, ni som röstar förstår säkert vad jag menar.
Jag röstar inte på Moderaterna, men har för vana att samla på mig samtliga sedlar och ta med dem in i vallokalen.
Valförrättaren pratade med sina två kolleger som mycket riktigt meddelade mig, att det är partiernas ansvar att fylla på valsedlar.
Det visste jag också. Men jag tyckte det var så oerhört dåligt att inte se till att det finns valsedlar för väljarna, att jag kände mig tvungen att larma.
Efter mig kom två personer som skulle rösta. De upptäckte samma sak som jag. De blev riktigt förbannade, ringde arga telefonsamtal och gick därifrån utan att rösta.
Skärpning M!!!!

Inga kommentarer: