torsdag 22 juli 2010

Kastar visst ljus 500 år bakåt!

Såg utställningen "And there was light" i Erikbergshallen i Göteborg häromdagen.
Med multimedias hjälp visas verk av de tre italienska mästarna Leonardo(da Vinci), Michelangelo och Rafael. Och här finns även en del originalmålningar.
Man förstår att utställningen varit kostsam att producera och entrébiljetterna ligger följaktligen långt över vad som är kutym i sammanhanget, 225 kronor. Vill man ha en guidad tur kostar det 40 kronor extra, 265 kronor.
Utställningens främsta lockbete är La bella principessa, flickan med den konstfulla flätan, som upptäcktes rätt nyligen och som sannolikt är utförd av Leonardo. I reklamen anges att här finns ett 50-tal verk av de tre främsta. Jag räknade inte om det stämde exakt, men det känns vidlyftigt och taget i överkant. Här finns också många verk som är utförda av andra uppburna konstnärer vid den aktuella tiden, för 500 år sedan.
På mig fungerade utställningen så, att jag fick en stark längtan att åka till Florens, där jag aldrig varit, och Rom och se mer.
Om utställningen lever upp till sin titel och kastar ljus över perioden? Njaaaaeeee, det tycker jag väl inte, även om jag fick veta en del som jag inte kände till tidigare.
Men det är klart sevärt och jag tänker utnyttja erbjudandet att besöka även en del andra museer i Göteborg, vilket ingår i entrébiljetten.

Inga kommentarer: