fredag 16 juli 2010

Rönnskär -- en ö för kontemplation!


Rönnskär, vackra Rönnskär! Du ligger där som en äkta pärla som tycks stå emot tidens tand!
Rönnskär är en liten ö utanför Sandarne och Söderhamn som vi besökt varje år sedan många, många år. Ja, det handlar om mer än 20. Jag har tappat räkningen.
På Rönnskär har våra kära vänner ett fritidshus som tidigare var en lotsbostad. Över ön ligger stugor utströdda, där släktingar till lotsarna har sina sommarparadis. På ön fanns fram till slutet av 1970-talet en lots- och tullstation som hette Lilljungfrun.
Utombölingar, som vi, som inte har några släktband till lotsarna på ön får gärna komma på besök och gör det förstås gärna. Här står tiden stilla och stressade motionsfreakar göre sig icke besvär. Den som till äventyrs vill röra sig snabbt och långt får crawla långt ut i havet eller möjligen gå huvudstigen på ön fram och tillbaka ett stort antal gånger. Ett bra alternativ är förstås att ta med en kanot, om man har, och paddla när vädret är vänligt och havets vågor låga.
Vid vårt besök höll havet 19 grader och jag som är van vid Vikens 22-23 grader gjorde ingen längre simtur.
På den här ön sjunker stressade axlar ner automatiskt redan vid ankomsten. Och det borde vara en idealisk plats för den som vill skriva en bok och gå in i sina tankar. Annars går det bra att bara vara och ägna sig åt komtemplation i största allmänhet.
Hur det nu är, infinner sig hungern på bestämda tider precis som på land. Havet suger ju, och för dem som av någon anledning vill lägga på sig ett och annat kilo är en längre vistelse säkert ett bra tillfälle.
En vistelse på Rönnskär är ingenting för folk som behöver full fart och blir stressade av att ingenting händer. För här "händer" i princip ingenting. Däremot är den sannolikt ett paradis för dem som är filosofiskt lagda och är bekväma med att umgås med sig själva och i en ganska liten krets likasinnade.
Nu har Södershamns kommun inrett det höga lotshuset till ett mysigt vandrarhem och satt upp gästbrygga och fräsch utetoalett. De har också byggt en bro till Rönnharet som är en liten grannö. Från början fanns motstånd till satsningarna från en del öbor, men det tycks ha försvunnit. Kanske tycker de "infödda" att det är kul att det händer något. Vi utbölingar gläder oss i största allmänhet, både över gästfriheten hos våra vänner och över satsningarna.

7 kommentarer:

Anonym sa...

En fantastisk bild och säkert en fantastisk by och innevånare som har vuxit upp på denna lotsplats men därifrån till ordet "kontemplation" (jag var tvungen att slå upp detta ord) som enligt nationalencyklopedin betyder, i religiös mystik ett tillstånd av stilla försjunkande i upplevelsen av gudomlig närvaro, ställer jag mig tveksam till! Säkert en lika underbar plats att finna kraft, lugn och harmoni utan att blanda in religion!
Bertil

Inger Dernroth sa...

Kontemplation behöver inte alls handla om religion. I dag används ordet om ett tillstånd av total avkoppling och om att bara vara. Total avstressning.
En person som ofta pratar om kontemplation är Ronny Nyman, musiker i Skaraborg. Han talar gärna om den totala kontemplationen. Och då handlar det inte om något religiöst.

Anonym sa...

Du har rätt! Det var nog så jag tänkte när jag läste din blogg.
Jag ville bara försöka vara lite uppkäftig.
Låt oss fortsätta med vår kontemplation på Rönnskär och andra ljuvliga platser!
Bertil

Inger Dernroth sa...

Absolut! Du har så rätt.
Konsten att koppla av behöver vi värna om. Det finns många som inte har förmågan.

Tobias sa...

Sökte bilder på Rönnskär till min egen blogg och hamnade här! Vi bor i den gröna stugan mitt på ön (ligger precis utanför vänsterkanten på din härliga bild, bredvid det vita huset) under somrarna. Jag är uppvuxen på Rönnskär och kan inte tänka mig en sommar utan att åka dit. Till och med när jag i perioder bott utomlands, har jag flugit hem ett par veckor på somrarna för att få ta del av detta paradis! :)

Inger Dernroth sa...

Kul att du hittade till min blogg och tack för din trevliga text!

Carina sa...

Hittade din blogg när jag sökte info om Rönnskär. Funderar på att boka en helg för att få se den underbara plats du beskriver. Verkar vara precis det jag behöver landa i. Söker vidare på övernattning. Tack för din blogg.