torsdag 20 januari 2011

Varför fattar Silvia ingenting?

Jag har med stort intresse följt brevväxlingen mellan Silvia och TV4-bossen Jan Scherman beträffande Kalla faktas program om Walter Sommerlaths nazisitiska förflutna.
Och jag kan inte begripa varför Silvia inte förstår att hon inte måste ta sin far i försvar. Hon har tidigare inte fått reda på sanningen om hans förflutna, det är uppenbart.
Och hon förlorar ingenting på att på ett naturligt och öppet sätt erkänna det, snarare skulle hon vinna stor sympati. Många blev förda bakom ljuset under den tiden?
Men kvinnan fattar inte detta. Det är det som är obegripligt. Det finns väl ingen som tror att hon och knugen är nazister, trots det deras föräldrar hölls med under den hittills mörkaste tiden i världshistorien. Eller det kanske är det som är problemet? Nej, så illa kan det inte vara.
Silvia verkar fastlåst i att man måste gömma undan och trycka ner det som är jobbigt och pinsamt. Och hon har ju fått handskas med mer av den varan i samband med att kungaboken kom ut i fjol. De smaskiga detaljerna i den om makens bravader har hon sannolikt inte känt till heller.
Har Silvia ingen klartänkt rådgivare, undrar man. Som kan öppna ögonen på den stackars kvinnan, utsatt som hon är just nu. Sanningen är, tror jag, att samtliga i omgivningen fortsätter att fjäska underdånigt och vågar inte ge raka budskap.
Själv hoppas jag, som den republikan jag alltid varit, att de heta knugdiskussionerna ska leda till monarkins avskaffande. Jag väntar bara på det första riksdagsparti som tar upp frågan till en ordentlig genomlysning.
Vi har flera som har republiks införande inskrivet i partiprogrammet-.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Naturligtvis ska vi ha republik,enl svenska media är ju Viktoria och Tulpanen ett gamalt par så dom är väl inget att ha,och barn kan dom naturligtvis inte skaffa vid sin ålder?då blir barnen utvecklingsstörda har media sagt,för det gäller väl alla inte bara "vanligt folk,eller"

Inger Dernroth sa...

Ursäkta, vem är Tulpanen? Och varför skriver du inte ut ditt namn?

Anonym sa...

Nog finns det de som blir lyckliga föräldrar vi 40+ års ålder. Inte behöver Anonym oroa sig över kronprinsessparets kommande barn!
Republik kommer att införas så småningom, kanske däremot inte under vår levnadstid!
Bertil

Inger Dernroth sa...

Du anonyme behöver inte svara beträffande Tulpanen. Nu vet jag. Svaret är att Daniel från Ockelbo har förärats med en egen tulpan "Tulpanen Prince Daniel".
Även om jag är republikan ut i fingerspetsarna tycker jag ändå inte att vi ska kalla honom Tulpanen.