tisdag 7 december 2010

35 år med vaniljkrokar och pepparkakor!


Vaniljkrokar och pepparkakor har blivit en jultradition i vår familj. När jag bakade dem idag kom jag på att det varit så i 35 år.
År 1975 köpte jag tidningen Allt om Mats julnummer, där jag hittade massor av bra recept. Sen dess bakar jag också vörtbröd och brödkakor att doppa i grytan ur det numret.
Numera är tidningen så sliten att sidorna har släppt. Men jag har föresatt mig att skriva av recepten på datorn och att plasta in sidorna.
Recepten är så himla bra och det är därför jag har hållit fast vid dem. I vörtbrödet har man julmust och porter som degspad. Brödkakorna är givetvis goda att äta till julmaten, även om man avstår från att stoppa brödet i skinkspadet.
När jag kom på att det var 35-årsjubileum tog jag bilden ovan när kakbaket var klart.
Vaniljkrokarna är särskilt suveräna. Man behöver bara fyra ingredienser och de är så goda att de smälter i munnen. Pepparkakorna innehåller både vispgrädde och cedroolja (ger lite citronsmak)och är riktigt smarriga till julkaffet.

Inga kommentarer: