måndag 13 december 2010

Bussbingo och tutbingo är inget att fnysa åt!

Bingo är väl bara sånt som intresserar pensionärer och daglediga.
Så tänkte jag en gång för länge sen. Det var innan jag hade spelat bussbingo och kommit i kontakt med tutbingo. Jag ska genast förklara vad de orden står för.
Bussbingo spelade jag när en full buss anställda på Electrolux i Mariestad med män och fruar åkte till Stockholm på höjdarhelg med inkvartering på Grand hotel.
Alla vi resenärer fick en bingobricka med två spelplaner och så satte vi igång med duttar och allt. Mina negativa fördomar fick sig en törn direkt. Det här var ju spännande.
Jag fick fullt sjå med att stryka över numren när de ropades ut och att hinna kolla runt i bussen för att se om någon annan också höll på att få bingo. Det syntes tydligt på ansiktsuttrycken. Det syntes också på sättet att ta tag i armstöden för att lättare kunna häva sig upp och ropa “bingo”.
Jag fick det stora nöjet att hojta det viktiga ordet hela två gånger under resan upp. Belöningen blev sockor med Electroluxemblem och ett halvt kilo kaffe. När vi åkte hem spelade vi inte så mycket, eftersom två dagars festande hade tagit ut sin rätt.
Tutbingo vad är då det? Jo, somliga kallar det bilbingo. Och under somrarna har det blivit ett stort folknöje. I mina trakter spelas den bingoformen på bandybanan i Sjötorp. Och jag erkänner gärna att jag själv inte har spelat det. Däremot har jag skrivit reportage om företeelsen. Och förstått att det är en ren njutning. Folk kommer till bandybanan på förmiddagen, när spelandet sker på kvällen. Anledningen är förstås att de vill hitta en så bra parkeringsplats som möjligt för bilen.
När bilen är på plats vistas de bingobitna hela dagen på bandybanan. De har matsäck med för hela dagen och umgås med övriga likasinnade. När kvällen sedan kommer placerar de bingobrickorna över hela instrumentbrädan och spelar så det slår gnistor. Baksätet är ofta också fullt av bingoentusiaster som också spelar av hjärtans lust. Och så tutar de när det blir bingo. Och funktionärerna rusar till…
Jag måste spela tutbingo när sommaren kommer.

Inga kommentarer: