söndag 3 januari 2010

Julpynt med det lilla extra

Renen och jultomten tar ett gemensamt julbad i baljan inför juldagen, den 25 december.
Ett datum som känns litet avlägset, eftersom vi redan skriver den 3 januari 2010.
Det här julpyntet, som jag gillar, är inköpt i USA, där det mesta av julfirandet koncentreras till juldagen.
Dagen därefter, vår annandag, är ingen helgdag där.
Det är det däremot i Storbritannien och Canada med flera länder, där dagen kallas Boxing Day.
Den benämningen känner många amerikaner inte till, utan de säger "the day after christmas" om annandagen.
Nåväl, roliga julpynt finns det i USA och jag tänker köpa lite fler, när jag åker dit. Särskilt gör jag det i K. Kringle´s Christmas Shoppe som ligger i St Pete beach i Florida. (Åker inte dit enbart för det, men julaffären bidrar till trivseln).
Där kan man uppleva julen året om. Affären är fylld av jultingeltangel och folk köper sånt även under sommaren.
I den affären står tiden stilla. Det bara pinglar och lyser lite stillsamt i hörnen. Och personalen säger själva, att man ska vara på ett alldeles speciellt sätt för att klara av att jobba där. Jag tror det och de är väldigt trevliga.
Naturligtvis är affären fylld av påsk- och halloweensaker också. Jag köper bara väldigt små prylar, speciella och med humor som får plats i resväskan. Det är det som är det roliga.
I år åkte julpynt, julgardiner och gran in den 22 december och åker ut vid tjugondag Knut. Men det lilla och roliga pyntet kan få stå kvar ett par dagar längre.
Visst är det härligt att mörkret viker på det nya året och vi får några minuters extra ljus att njuta av varje dag.

Inga kommentarer: