tisdag 5 januari 2010

Vackert i naturen -- men nu vill jag ha tö!


Snö och is så långt ögat når. Hur länge ska den här köldknäppen vara?
Det är väl vackert i naturen, men inte roligt att inte kunna gå normalt utan att hela tiden vara rädd att halka omkull inne i Mariestad.
Ändå är jag lyckligt lottad och frisk jämfört med dem som går dåligt och/eller har rullator.
Det här är den värsta köldknäppen som jag kommer ihåg sedan vintern 1974/75 och så den under våren 1966, då vi bodde i Karlskrona.
Det året kom flyttfåglarna tidigt till Blekinge, men sen kom ett snökaos i april som ledde till att en hel del fåglar faktiskt frös ihjäl.
Jag var höggravid 1966 och vågade mig inte ut på Karlskronagatorna under den värsta perioden.
Under vintern 1974/75 hade jag en nyfödd son och när det blev bortåt 30 graders kyla i Mariestad fick jag hålla mig, honom och övriga barn inomhus.
Den här gången har det inte varit "mer än" 17-18 minusgrader, men det är full tillräckligt. Jag har för länge sedan tröttnat ordentligt på polarkylan och önskar den all världens väg.

2 kommentarer:

Martina sa...

Hej,
Här i Uppsala är det också vackert och soligt och mycket snö. Perfekt för att vara ute, om det inte vore för kylan! -26 grader var det när vi gick upp i morse. Och sonen (och jag) som vill ut och åka pulka. Men det fick vi ställa in idag. Så många lånkalsonger som behövs har vi inte, och lilltjejen blir nog alltför kall om nosen om vi tar ut henne. Hoppas det blir lite varmare imorgon för då måste vi ut (då är ledigheten över). Men snön har vi dock gärna kvar ett tag till. Och solen förstås.

Kram

Inger Dernroth sa...

Det verkar bli lite varmare nu, åtminstone har det blivit det här. Och visst kan snön få ligga kvar, bara det inte är så ohemult kallt.
Kram själva