tisdag 10 augusti 2010

Brukare och vårdtagare borde utrotas!

Brukare och vårdtagare. Vilka hemska, nedvärderande ord. Finns det inga andra trevliga svenska ord att ersätta dem med?
Brukare används oftast om en person som har en personlig assistent. Men det kan ha fyra betydelser, enligt Wikipedia.

Brukare är:

"ett äldre ord för arrendator.
en person som använder en drog utan att falla in i ett missbruk.
en klient inom omsorg, oftast personer som har personlig assistans.
en användare av en maskin, utrustning eller annan nyttighet."

En brukare som har en personlig assistent är också arbetsgivare åt assistenten. Varför då inte kalla brukaren för exempelvis boss eller förman? Eller helt enkelt chef.

Vårdtagare är såna som du och jag när vi ligger på sjukhus eller besöker läkare. Eller kanske det används mest om äldre som bor på äldreboende eller får hjälp hemma.
Det låter så fruktansvärt passivt så jag blir galen när jag tänker på det. Det är någon som tar emot den vård som står till buds och finner sig i det. Ett viljelöst paket.
Patient har samma betydelse på engelska och svenska, "sjukling" eller person som söker vård, men betyder också tålamod på engelska. På latin betyder det att lida.
Jag tycker bättre om det ordet än om vårdtagare. I dag anser nog de flesta att man är patient när man ligger på sjukhus. Men det kan ju användas i en vidare betydelse. I stället för vårdtagare till exempel.
En patient kan dessutom vara både kritisk och ifrågasättande. Som exempelvis jag.
Eller vad tycker ni läsare? Har ni några förslag?

1 kommentar:

Inger Dernroth sa...

Jag vet att rätt många har läst den här betraktelsen om två trista ord i svenskan. Tyvärr har ingen ännu kommit med något förslag. Så jag väntar väl lite till och försöker vara tålmodig.