söndag 1 augusti 2010

Katten väser genom naturskönt Uppland


Lennakatten är namnet på en skön attraktion som utgår från Uppsala. Där åker du ång-, dieseltåg eller rälsbuss i 32 km genom natursköna Uppland. Vi åkte från Uppsala central till Marielund ToR. I Marielund spelade den mysiga dockteatern upp strax intill stationen och sen blev det picknicklunch i stationsträdgården.
Det blev ångtåg på utvägen och knökafull rälsbuss hem. Det finns sju stationer längs spåret och slutstationen heter Faringe.
En av de övriga stationerna heter just Lenna och att tåget kallas "katten" lär bero på att folket förr tyckte att ljudet från ångloket lät som kattens väsande. Så fick jag det förklarat för mig.
Det här är en ideellt driven järnväg som förtjänar allt stöd, tycker jag.
Förra veckan hade vi för övrigt tåg som genomgående tema, eftersom vi också besökte Modelljärnvägens hus i Alunda utanför Uppsala, tillsammans med många andra. Roligt både för vuxna och barn och ett plus är den fina trädgården runt huset.
Om någon eventuellt reagerar på min tågbild här ovan, med barnbarnet mitt på spåret, så kan ni vara fullständigt lugna. Han står där enbart för bildens skull och tåget går bara åt andra hållet.

Inga kommentarer: