fredag 20 augusti 2010

Kungahuset får bryta mot lagen utan påföljd!

Kungahuset står över lagen och kan inte åtalas för överträdelser. Kungen har exempelvis kört för fort och sluppit straff. Han fick bara köra vidare med körkortet oprickat och några böter var det inte tal om. Han borde åtminstone ha krävts på ett rejäl hacka till välgörande ändamål. Råd har han ju.
Och Victoria och Daniel har polisanmälts av åtta personer för misstänkt mutbrott efter att ha bjudits på lyxigt flyg, båt och dito uppehälle under bröllopsresan av en rik knös till affärsman. Men de slipper stå till svars, eftersom saken inte utreds överhuvud taget. Den åklagare som konstaterade detta, efterlyste samtidigt en lagändring. Varför inte ta hela steget i stället för bara ett halvt och avskaffa monarkin.
För kungliga kan inte mutas, hur sjukt det än låter.
Det visar bara ännu en gång hur odemokratisk, förlegad, föråldrad och absurd monarkin är som statsskick.
Varför tar inget parti upp tråden och föreslår monarkins avskaffande? Tror det skulle sitta perfekt nu i valtider. Men de vågar sannolikt inte, utan tror att svenska folket skulle rasa över ett sånt förslag. Vilka utomordentligt fega politiker vi har! Sen inser givetvis jag också, att en sådan förändring måste få ta tid. Men en kraftig markering från politiskt håll skulle sitta bra. Det finns ju bevisligen partier som skrivit in i sitt partiprogram, att de ska arbeta för att införa republik.
I fåfäng väntan på politisk reaktion tar jag mig friheten att citera en representant i styrelsen för Republikanska föreningen, David Hesslefors. Han har uttalat sig i frågan i tidningen Dagens Juridik.
- Jag tycker att beslutet som kom idag visar på det absurda i vårt statsskick. De kungliga är fostrade till att hela tiden vara representanter för Sverige och bör då inte särskilt gynna något enskilt företag eller någon enskild person. Om man drar det resonemanget lite längre ska de alltså inte kunna umgås med vem som helst, och så kan vi ju inte ha det i ett modernt och fritt land, säger David Hesslefors, ledamot av styrelsen i Republikanska föreningen.
Det är så bra sagt, att jag inte kunde ha kommit på det bättre själv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Inger!
Jag tror liksom du att det bara är en tidsfråga till dess att Sverige blir en republik. Men i dagsläget tycker jag inte att det är en angelägen fråga så länge som nuvarande kungafamilj sköter sitt ämbete på ett beundransvärt sätt.
Mutskandalen kring gåvorna vid Victorias bröllop berör mig ej för tillfället. Låt oss se tiden an!
Bertil

Inger Dernroth sa...

Härligt Bertil, jag gillar dina kommentarer.