onsdag 25 augusti 2010

In Helsinki for the first time








Jag och kompisen Marianne är i Helsingfors. Vi gick in i stadshuset efter vår sightseeingtur och här fanns det både gratis datorer och toaletter. Nu ska vi göra Helsingfors. Jag är i Finland för första gången och det känns riktigt härligt.
Vi har varit vid Sibeliusmonumentet och i den otroliga insprängda bergskyrkan mitt i stan och sett hela den offentliga huvudstaden, guidade av en trevlig finsk kvinnlig guide som behärskade både svenska och engelska.
Jag återkommer med bilder. Tyvärr regnar det.
Man hinner inte sååå väldigt mycket på några timmar till fots. Men vi har besett den stiliga saluhallen och ätit god soppa med finskt grovt bröd därtill, jag bouillabaisse och Marianne grönsakssoppa. Vi träffade en rar australiensiska som skulle bese såväl Finland, Sverige som Spanien och Portugal i månader framåt. Och vi blev avundsjuka. Sen blev det en titt på modet i Stockmanns kända varuhus och promenad i stadsparken. Några inköp blev det inte, men det var bra nära.
Många hälsningar till er alla från oss båda.

4 kommentarer:

Kat. sa...

Helsinki är verkligen en fin stad som jag besökt flera gånger. Senast nu i vintras, då var det kallt och mycket snö på gatorna. Jag besökte då deras akvarium (har tyvärr glömt namnet) och det är verkligen värt ett besök! Många fina museer att besöka, och konditorier. Glöm inte att besöka någon av de ryska krogar som finns, där kan man bli bjuden på björnstek (om man har tur), balalajkamusik och en och annan ryss som vill skåla i vodka.
Det här är första gången jag besöker din blogg. Kul att läsa vad du skriver! Jag är också en uppkäftig 40-talist...

Inger Dernroth sa...

Välkommen till min blogg och hoppas du följer den i fortsättningen. Jag kommer att lägga in några bilder från Helsingfors nu efter hemkomsten.
Det kommer att bli fler besök i Helsingfors, var så säker. Tac för dina tips.

Anonym sa...

Helsinki är en fin stad. Jag har också besökt de platser som du beskriver. Jag har också besökt en rysk restaurang. På menyn fanns björnstek som vi dock ej vågade beställa. Det blev blini (?). Jag åker gärna tillbaka till Helsinki.
Du har tagit bra bilder!
Bertil

Inger Dernroth sa...

Har du förstorat bilden längst ner med Sibelius huvud så ser du en person med kamera till vänster. I kameran finns en liten Sibelius. Tycker det är kul.