onsdag 24 november 2010

Jag saknar "Livet i Fagervik"

För ett par år sedan, tror jag det var, gick en svensk teveserie som hette Livet i Fagervik. Den handlade om en småstadsadvokat och hans sekreterare och deras liv i en idyllisk stad, lik Trosa eller Mariefred. Eller Mariestad, för den delen.
Skådespelarna var okända för mig och förmodligen för de flesta andra. Och de var så himla bra och genuina, att jag såg varje minut av avsnitten. Om jag inte var hemma spelades de in.
Serien gick i två omgångar och hade allt som en teveserie ska ha, i mitt tycke. Igenkänning, bra manus, karaktärer och skådespeleri rakt igenom. Och en härlig miljö. Efter att den serien försvann finns ingenting svenskt som är tillnärmelsevis i samma klass.
Innan dess fanns "Mäklarna" med Kjell Bergqvist och Cecilia Frode i högform. Nu finns bara mög, skit för skåningar. Handlar det bara om brist på pengar och/eller talang eller något annat?
Jag skulle aldrig få för mig att köpa gamla, rätt dåliga, serier som Varuhuset eller Rederiet på dvd, men finns Livet i Fagervik i den formen kan jag faktiskt tänka mig det. Så desperat är jag.

Inga kommentarer: