onsdag 17 november 2010

Jag vill gå ur monarkin -- var är blanketten?

Nu för tiden finns det blanketter för allting. Och de allra flesta ligger på nätet.
Nyligen fyllde jag i och skickade en blankett till Rikspolisstyrelsen. Jag behövde ett utdrag och bevis från belastningsregistret på att jag är ostraffad och fläckfri.
Skälet var att jag utbildat mig till vittnesstöd inom Röda korset och har börjat jobba i tingsrätten.
Utdraget kom mycket riktigt ett par dagar senare. Det var alldeles blankt och stiligt som jag väntat mig. Det var fritt fram att börja hjälpa vittnen som inte alltid har det så lätt när de ska berätta vad de varit med om.
Och vem fyller inte i blanketter för än det ena än det andra, nästan dagligen. Tycker nästan man kunde ransonera en del i pappersfloden. När datorn kom talades det om det pappersfria samhället som skulle komma. Visst!!! Numera används mer papper än någonsin.
Det finns bland mycket annat en blankett för dem som vill gå ur kyrkan och den har många använt de senaste åren. Tror att det mest handlar om att slippa kyrkoskatten.
Men jag saknar alltså en blankett, som är oerhört viktig för mig.
Jag vill gå ur monarkin och hittar ingen blankett för det. Ni som vet att jag är republikan och knugmotståndare är förstår inte förvånade över mitt hiskeliga tjat. Men är man övertygad så är man. Jag vill inte fortsätta vistas i medeltiden.
Blankettmakare! Ni har ett nytt uppdrag. Sätt igång att jobba!

Inga kommentarer: