onsdag 17 november 2010

Knugen har bläddrat försiktigt i boken!

Självaste kungen besökte Skövde och Nordic Battle Group i dag onsdag. Och han meddelade nådigt, rapporterar de båda kvällsdrakarna, att han "bläddrat försiktigt" i skandalboken. Den lär ha levererats till hovet redan för en dryg vecka sedan. Gratis får man förutsätta. Och han har bara bläddrat försiktigt. Vadå försiktigt? Det låter som om han inte vill ta i boken med tång. Varför begriper jag inte. Men han kanske hade väntat sig en bilderbok.
Och så lär han ha sagt att det som står där är historia. Hur han nu vet det när han bara har bläddrat.
Jag och George passerade Skövde tidigt på eftermiddagen och det var rejält militärt pådrag och mängder med UN-märkta militärfordon på snabb marsch på Östra leden när vi passerade på väg till Falköping. Vi tänkte att det kanske var en vanlig övning.
Men när jag kom hem senare och satte på datorn och kollade nättidningarna förstod jag varför. Högst densamme hade besökt stan tillsammans med försvarsministern. Och monarken var fotograferad i grötkläder. Fältuniformen kallas även lövhögen fick jag lära när en av sönerna gjorde lumpen i min student- och jobbstad.
Undras nu vad våra lokala tidningar skriver i morgondagens upplaga?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar kungabesök, militärparader och marschmusik!
Bertil

Inger Dernroth sa...

Ja, det får du jättegärna göra för mig. Att jag har väldigt svårt att förstå varför är en annan sak.

Anonym sa...

Nja, jag tror nog att Nordic Battle Group tar lite illa upp om du försöker att antyda att deras övning (som är tämligen seriös) är ett jippo för kungen.

Kungen var där, men de UN-märkta fordonen hade varit där oavsett hans närvaro.

//Svärsonen som bär lövhög

Inger Dernroth sa...

Det du anonyme "svärson" säger med ditt inlägg är att kungen är oseriös. Och jag håller förstås med dig.