torsdag 2 september 2010

Mina underbara första vindruvor!


Så här såg de ut min allra första blåa, söta vindruvor i växthuset. Det blev många klasar och den på bilden var den sista. Druvorna gick åt snabbt, även om de var fulla med kärnor. Det roliga var att det stod på beskrivningen, att det skulle bli gröna druvor. Så det blev en överraskning.
Jag har fått både växthus och vinstockar av barnen och deras familjer och är stolt över att åtminstone den ena stocken klarade den hårda vintern i en stor kruka med isolerande material. Nu ska den sättas i jorden och jag ska köpa en stock till i stället för den som gick åt. Tycker att stock låter lite pretentiöst och säger ofta vinplanta i stället. Vinstockar är de som ger goda viner i Frankrike, Grekland och andra länder.
Tomaterna står i en annan del av växthuset. Jag prövade en mörkröd variant som är riktigt smarrig.
Änglatrumpeten ska också få ett hörn i växthuset. Den fick utstå hårda duster vid stugan när regnet smattrade hårt i några dagar.

Inga kommentarer: