onsdag 8 september 2010

Mariestad töms -- på arbetstillfällen och konst!

I Mariestad försvinner snart både läns- och tingsrätten, trots gamla politiska "löften", främst från s. Detta uppmärksammas lite grand, men de politiker som gav löftena behöver inte stå till svars.
Ännu värre är det med landstinget, numera regionen.
I all tysthet töms Regionens hus i Mariestad och arbetstillfällena försvinner, främst till Göteborg. Precis som kritikerna sa. Först går jobben till Skövde och Vänersborg och i ett senare skede säger det slurp och de är i Göteborg.
Telefonväxeln försvann först till Skövde och nu till Vänersborg och i ett lite senare skede till Göteborg. Frågan är hur länge det dröjer.
Den fina konsten som det vackra regionhuset i Mariestad innehöll (tempus väljs med avsikt) plockas bort och ingen tycks veta vart. De anställda rasar, men ingen lyssnar, allra minst de politiker som lovat värna om arbetstillfällen i "hela regionen".
Politikerna vill för övrigt helst sammanträda i Göteborg och klagar högljutt om någon försöker förlägga möten till Mariestad som har de bästa sammanträdeslokalerna i hela Västra Götaland.
Telefonväxeln ja. Den fungerar inte som den ska och patienterna kommer inte fram.
De drabbas, precis som belackarna, däribland jag, har sagt ända från början.
Regionens hus i Mariestad, som numera ägs av ett fastighetsbolag, töms på personal uppifrån och ned. Och det går fort och ingen gör något.
Jag tänker rösta på de politiker som visar ett uns av engagemang. De är inte många, utan kan räknas på ena handens fingrar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Inger,
Jag vill bara upplysa dig om att det är en borgerlig regering som föreslagit riksdagen att lägga ned tingsrätten och att flytta länsrätten. Vi socialdemokrater röstade emot men tyvärr har de borgerliga majoritet i riksdagen och därför läggs nu tingsrätten i Skövde och länsrätten i Jönköping. Jag som socialdemokrat har hållit mitt löfte hela tiden. Men som du säkert förstår kan jag inte "stå till svars" för vad en borgerlig regering gör.

Med hälsning

Urban Ahlin

Inger Dernroth sa...

Ok, Urban det är din version.
Mitt minne sträcker sig långt bortanför de senaste fyra årens alliansregering.
Sveket mot skaraborgarna påbörjades í samband med förslaget om att skrota länet och landstinget och bilda storlän och -region.
Mot alla sammanslagningar av myndigheter reagerade då en rejäl majoritet av Skaraborgs kommuner.
S i Mariestad åkte till s-regeringen i Stockholm och kom hem med mängder av löften som sen föll platta till marken, ett efter ett.
Löftet om skattemyndigheten var det första som föll. Dåvarande chefen Eva-Britt Nordhall hånskrattade åt att Mariestad skulle få huvudkontoret. Det lilla som återstår nu är tyvärr inte mycket att hurra för.
Det var början, sen har utarmningen bara fortsatt.
Inget parti har ställt upp och kämpat på allvar för Mariestad. Och engagemanget bland politiker är uruselt rakt över, med oerhört få undantag. Det är min version.

Anonym sa...

Hej Inger!
Det är fyrtiofem år sedan jag flyttade från Skaraborg. Under årens lopp har jag förstått att länet har drabbats hårt av alla besparingar, nedläggningar, centraliseringar m.m. En gång i tiden förespråkade man det decentraliserade samhället. Vart tog den tanken vägen?
Hälsningar
Bertil