onsdag 15 september 2010

Skippa valaffischerna och satsa pengarna där de behövs!

Nu sköljer valpropagandan och slagorden över oss. I brevlådan landar valsedlar och annat som går direkt till pappersinsamlingen.
Ja, först sneglar vi lite på de namn som står på sedlarna. Men därefter åker skiten iväg.
Valarbetarna åker runt med bil, eller cyklar i bästa fall, för att sprida ut partimaterialet och spara in på portot.
Och så de där evinnerliga affischerna som ingen bryr sig om. Tänk jag tror att det parti som bestämde sig för att skona miljön och spara in på affischerna skulle vinna väljarnas sympati.
Det framsynta partiet kunde räkna ut vad det kostar att framställa affischerna och så satsa motsvarande summa någonstans där de kronorna verkligen behövs. Var så god, mitt tips är gratis.
Det parti som vågar gå mot strömmen och agera på det sättet finns inte än. Kanske till nästa val? Nu är jag obotligt optmimistisk, men jag tappar aldrig hoppet om att underverk ska inträffa.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med! De affischer som jag har haft chans att se, har legat nedsparkade eller bortförda.
De affischer jag har kunnat ta till mig har inte sagt någonting!
Jag tycker att denna del av valpropogandan endast är slöseri med resurser. Låt oss slippa detta i fortsättningen!
Bertil

Kat. sa...

Instämmer helt. Valaffischerna fyller ingen funktion. Man väljer inte parti efter en affisch. Likaså är oftast den valpropaganda man får i brevlådan fullständigt onödig. Jag undrar dock vad förstagångsväljare och andra yngre väljare tycker? När jag var ung läste jag aldrig sådant. Men jag lyssnade på valdebatterna i radio och TV. Det räckte. Nu börjar jag tröttna även på det...

Carin sa...

Hm, Inger, jag undrar om inte miljöpartiet har snott din idé. ;-)
Jag kan inte påminna mig om att jag har sett nåt från dem på stan. Förutom ett växthus på Hertig Johans torg häromsistens. :-)

Inger Dernroth sa...

När du säger det så. Jag ska kolla hur det är.
Men i brevlådorna kommer det massor, även från MP.

Inger Dernroth sa...

Inger igen.
Nu har jag varit ute på stan och upptäckte att även Miljöpartiet har affischer ute.
Såg bland annat en grön en i Electrolux-korsningen.